Review: Mrs Dalloway | Virginia Woolf

Bladzijde 26, zin 1: “Zo, dacht Septimus, omhoogkijkend, ze geven mij signalen.”

Mrs Dalloway | Virginia Woolf | Bladzijde26.comHet heeft even geduurd voordat er weer een blog van mij verscheen, ik was een paar dagen bij mijn ouders en hoewel ik me had voorgenomen te bloggen kwam daar natuurlijk niets van terecht. En als je dan eenmaal uit je ritme bent… Maar goed, nu weer vol frisse moed en voor één keer een review op zaterdag.

En wel de heerlijke Mrs Dalloway, het vierde boek in mijn Flowboekenchallenge. Gisteravond las ik de laatste bladzijden, met een stuk chocola en kop thee onder handbereik en Joni Mitchell op de speakers, een perfect avondje dus. (De chocola was trouwens erg lekker Margriet, mits je van chilipeper houdt want die was niet te missen *stoom uit oren*.)

Waar gaat het over?
Mrs Dalloway gaat, zoals te verwachten valt, over Mrs Dalloway. Of althans, gaat over is misschien teveel gezegd, zij is vooral de centrale figuur in het verhaal. Mrs Dalloway geeft ’s avonds een ‘partij’ voor haar vrienden en kennissen uit de hogere kringen in Londen. Het boek vertelt over de gebeurtenissen van die dag, steeds vanuit het gezichtspunt van een ander personage en uiteindelijk komt alles samen.

Wat vind ik ervan?
Ik zei het al, ik vond het een heerlijk boek, er gebeurt misschien niet veel, maar de zinnen zijn zo mooi, de stijl is zo vloeiend en de beschrijvingen zijn zo raak. Het is echt een boek voor op het nachtkastje, om af en toe een stukje uit te lezen om te genieten van het proza.

Het is ook zo’n boek dat ik wil herlezen om opnieuw te genieten van de karakters. Ik vind dat je juist bij zo’n tweede keer lezen daar nog meer van mee krijgt omdat je hun rol in het verhaal al kent. Bij deze eerste keer lezen vind ik ze al scherp en levendig opgetekend, maar ik ben benieuwd hoe ik dat bij de tweede keer ervaar. Misschien wordt het ook tijd voor een ‘nogherlezenlijst’, alsof ik boeken tekort kom!

Trouwens, als je echt leest voor het verhaal is het misschien niet handig om dat slaperig te doen, de overgangen tussen de personages zijn namelijk zo mooi vloeiend dat je daar wel je aandacht bij moet houden. Het is bijna onvermijdelijk dat je soms even terug moet lezen om te weten door wiens ogen je nu kijkt. Maar laat dit je vooral niet weerhouden!

Ben jij een herlezer?

Challenge-updates:
Boek 33/53 #boekperweek
Boek 04/101 #flowboekenchallenge

Mrs Dalloway | Virginia Woolf | Trouw Bibliotheek | 2005 | ♥♥♥♥

4 gedachtes over “Review: Mrs Dalloway | Virginia Woolf

1. Oh, heerlijk zo’n boek! Ik wil al tijden iets lezen van Virignia Woolf en ik twijfelde over welk boek ik als eerste moest lezen. Mrs Dalloway krijgt altijd veel positieve reviews, net als To the Lighthouse en The Waves. Maar ik denk na deze review dat ik toch eerst Mrs Dalloway ga lezen! Wist je dat ze in 1973 ook nog een shortstory heeft geschreven getiteld Mrs Dalloway’s Party?